Fluorura din apă sau din ceai îți încetinește metabolismul

Despre fluorul din apă s-a tot vorbit, mai ales în mod conspiraționist. Puțini din România știau că articolele despre fluorul din apa de la robinet sunt relevante pentru alte țări. În România NU fluorurăm apa. Ar fi fost o problemă, pentru că 38% dintre români beau apă de la robinet.

Însă NU sări peste acest articol pentru că dacă bei ceai ieftin și de proastă calitate, este ca și cum ai bea apă fluorurată. Iar acel fluor chiar are efecte asupra metabolismului, altele decât „calcifierea glandei pineale". De asemenea, mulți români din diaspora trăiesc în țări care își fluorurează apa: Irlanda (~70%, singura țară europeană cu fluorurare obligatorie), SUA (~64%), Canada (~44%) și Marea Britanie (~10%, doar în anumite regiuni din Anglia). În Italia, Spania și Germania, apa de regulă NU e fluorurată.

Poate că ideea de a pune fluor în apă a fost bună la vremea ei. Scopul era să protejeze dinții: fluorul întărește smalțul și pune piedică bacteriilor care provoacă cariile. Dar orice astfel de măsură poate avea și un revers al monedei. Dincolo de o anumită doză, fluorul blochează pompa prin care iodul intră în tiroidă. Iar o tiroidă care nu mai poate capta iodul duce la un metabolism mai lent, mâini și picioare reci, oboseală și apoi o multitudine de afecțiuni ce țin de metabolism.

Atunci când autoritățile îți pun în apă ceva care-ți încetinește metabolismul, deci te face literalmente mai prost și cu probleme de sănătate, te poți gândi la conspirații. Nu despre astfel de speculații doresc să discut, ci despre chestiuni concrete.

Cum frânează fluorul tiroida

Galletti și Joyet au arătat încă din 1958 că între 5 și 10 mg de fluorură de sodiu pe zi (adică în jur de 2,3-4,5 mg de ion fluorură) scădeau captarea de iod în tiroidă și coborau rata metabolică bazală. Era folosit ca tratament, tocmai pentru că oprea o glandă prea activă.2